55 borgmestre sender brev til KL om ny udligningsreform

Balance Danmark har sammen med 55 borgmestre fra hele landet sendt et fælles brev til KL’s bestyrelse med en opfordring til, at KL spiller en aktiv rolle i den kommende analysefase frem mod en ny reform af det kommunale tilskuds- og udligningssystem.

Brevet understreger, at arbejdet med en ny udligningsreform bør bygge på en reel 360-graders analyse, hvor kommunernes erfaringer, data og perspektiver tænkes tydeligt ind fra starten. Borgmestrene peger samtidig på, at KL med de ni principper fra januar 2025 allerede har været med til at sætte en ambitiøs og fagligt funderet retning for arbejdet, og at det nu er vigtigt at fastholde og videreføre den linje i analysefasen.

I brevet opfordrer Balance Danmark og borgmestrene blandt andet KL til at bidrage aktivt til Finansieringsudvalgets videre arbejde, sikre løbende status og dialog med kommunerne og arbejde for, at kommunerne får indblik i Finansieringsudvalgets overordnede arbejdsplan frem mod afrapporteringen ultimo 2027.

Brevet er underskrevet af borgmestre fra meget forskellige kommunetyper og landsdele. Det afspejler et bevidst ønske om at samle kommunerne bredt om behovet for et stærkt analysegrundlag. Knap to tredjedele af de borgmestre, der ikke er repræsenteret i KL’s bestyrelse, har underskrevet brevet.

Læs brevet her: Input til ny udligningsreform

55 borgmestre sender brev til KL om ny udligningsreform